ONZE SCHOOL – ZONNEDAUW

Wanneer dauwdruppels het heldere ochtendlicht weerkaatsen, en je even de tijd neemt om stil te staan en rond te kijken, zie je misschien ook aan de voelsprieten van de zonnedauw kleine, fonkelende kristalletjes kleven. We kozen dit bijzondere plantje uit als naam om onze Steinerschool mee te verbinden.

Zonnedauw is een klein, dapper plantje met rozige stekelbladeren, dat ook kan groeien op plaatsen waar nog weinig andere planten het voorgingen. Ook in de meest moerassige gebieden van de Brusselse Zennevalei kon dit plantje een thuis vinden. Niet alleen kan het hier overleven, het plantje heeft ook een positief effect op de aardbodem en maakt zo de weg vrij voor andere planten en bomen om het moeras langzaamaan in een bos te veranderen.

Onze school, Zonnedauw, maakt van een oud, leegstaand ziekenhuis een warme leeromgeving. We nemen dus een voorbeeld aan dit bijzondere plantje, om als klein onderdeel van onze hoofdstad zinvol de toekomst mee vorm te geven, leven te geven aan een plek waar jongeren zich thuis kunnen voelen, datgene aanrijken wat onze leerlingen nodig hebben om te ontwikkelen en te groeien. Zo willen we een habitat vormen waar tieners zich tot zelfstandige, bewuste en kritische jonge mensen kunnen ontplooien die zelf, als individu, de samenleving mee zullen kleuren.

Op de Steinerschool helpen we kinderen op weg om zich te ontwikkelen
 tot zelfstandige, kritische, creatieve, harmonieuze en vrij denkende jongvolwassenen die weten waarvoor ze willen staan in het leven en hun eigen keuzes kunnen maken.

Een brede ontwikkeling
Kennisvakken, kunstvakken én handvaardigheidsvakken voor iedereen zorgen voor een brede algemene vorming.

Periode-onderwijs
De eerste lesuren van de dag staan telkens in het teken van één bepaald vak, in periodes van een drietal weken. Leerlingen dompelen zich zo helemaal onder in de leerstof en maken ze echt eigen.

Leren in de echte wereld
Tijdens stages, werkweken en klasreizen trekken we buiten de schoolmuren de praktijk in.

Kleinschalig
Een school op mensenmaat waarbij de mens achter de leerling écht gezien wordt. Met wekelijks overleg binnen het schoolteam en een open en frequente communicatie met ouders en leerlingen.

Duurzame school
We liggen verscholen in de stad, op wandelafstand van station Brussel-Centraal en Brussel-Kapellekerk en bus-, metro- en tramhaltes. Bewust omgaan met materialen, met oog voor esthetiek.

Jaarfeesten
Van Sint-Michael in september tot Sint-Jan aan het eind van het schooljaar. De jaarfeesten bepalen het ritme van de kalender.

Maken zich deze echt eigen
Misschien voorbeelden noemen: zeilweek, bosbouwweek, exploratieweken…